Ogromny rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że edukacja na odległość zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Nauka zdalna wymaga odmiennego podejścia do procesu kształcenia ze strony trenera i szkolonego. Polega bardziej na samokształceniu w oparciu o dostępne materiały. Proces dydaktyczny wspomagany jest konsultacjami ze szkolącym w formie wideo- lub telekonferencji, chatów, forów lub przy użyciu poczty elektronicznej. W literaturze anglosaskiej naprzemiennie korzysta się z dwóch określeń tego typu nauki: distance learning lub distance education, natomiast pojęciem mniej ogólnym jest e-learning. Ta interaktywna metoda kształcenia polega na nauczaniu na odległość za pośrednictwem mediów elektronicznych tj. Internet, sieci komputerowe, materiały audio-wideo i płyty CD.

E-learning jest bardziej konkurencyjny w stosunku do tradycyjnych szkoleń i stanowi potencjalne zagrożenie dla stanowisk pracy. Metoda ta poszerza zakres szkoleń w organizacji, zmieniając model prowadzenia biznesu, umożliwia optymalizację procesów edukacyjnych.                

Ogromną korzyścią stosowania e-learningu jest fakt, że kurs dostosowany jest do profilu wiedzy i tempa jej przyswajania przez osobę szkoloną. To nie pracownik przemieszcza się, by dotrzeć do źródła wiedzy lecz wiedza dostarczana jest do niego w dogodnym czasie nauki. W związku z tym należy pamiętać, że szkolenie metodą e-learningu wymaga od szkolonych większej wewnętrznej motywacji, samodyscypliny i systematyczności. Ponadto e-learning pozwala edukować się osobom niepełnosprawnym, zapracowanym, minimalizuje koszty szkoleń i może być adresowany do dowolnie dużej grupy odbiorców. Istotnym ograniczeniem zdalnego nauczania jest natomiast brak bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem i innymi szkolonymi osobami.